Anette (39) har tatt over – og vi har fått nytt navn
Etter 23 år som ansatt i Blakar Otta Blomsterforretning og Begravelsesbyrå, er Anette Byrbotten nå både eier og daglig leder. Bedriften har skiftet navn til Otta Blomster og Begravelse, og er blitt et aksjeselskap – men vi holder fortsatt til i de samme lokalene som Blakar har drevet fra siden 1954.
– Jeg har egentlig aldri drømt om å jobbe med begravelser, men etter noen år her drømte jeg nok om å få ta over. Det er her jeg hører hjemme, sier Anette.
Hun er født på Elverum og oppvokst på Lalm, men store deler av livet har hun tilbrakt på Otta. Som 17-åring begynte hun som blomsterdekoratør hos Blakar – nærmest tilfeldig, etter formgivingslinja på videregående og et år på fagskolen Vea på Moelv. Siden da har hun vært en del av både blomster og begravelser.
Tett på – i sorg og glede
Blomster- og begravelsesforretningen har vært drevet i de samme lokalene i mer enn 70 år. Pål Blakar, faren til Vegard Blakar, kjøpte huset med tilhørende drivhus i 1939/40. Krigen utsatte planene noen år, men i 1954 flyttet familien fra Lom og inn, og startet virksomheten slik vi kjenner den i dag. Siden har Blakar vært et velkjent navn for lokalbefolkningen – både i sorg og i glede.
– Vi er tett på folk i mange faser av livet, på godt og vondt. Men det har alltid føltes bra å kunne bistå når noen har det vanskelig. Alle kjenner fort alle her, så slik sett er vi tett på, sier Anette.
Hun og Vegard Blakar har gjennom årene hatt samtaler om at hun skulle ta over en gang, så hun har vært forberedt. Samtidig er hun tydelig på hvor grunnjobben kommer fra:
– Det er viktig for meg å hedre den jobben som er gjort her gjennom mange år. For mange vil vi alltid være «Blakar», samtidig som jeg har planer framover for å skape noe som er litt mer meg og vårt.
En god duo
Med «vårt» fremhever Anette sin «partner in crime», Cathrine Sanden. Uten henne, sier hun, er hun like halv som en solsikke uten blomsten.
– Vi er best når vi er to, og jeg verdsetter alt Cathrine gjør her. Jeg kunne ikke, og hadde nok kanskje ikke turt heller, å ta over uten henne med meg på laget.
Å jobbe med blomster er en fargerik og lystig del av jobben. For mange vil det å drive et begravelsesbyrå som 39-åring virke som det motsatte. Anette innrømmer at jobben til tider kan være krevende, men hun ser den ikke helt slik andre kanskje gjør:
– Noen hendelser er naturlige, som når gamle mennesker dør etter et langt liv. Det kan derimot være veldig krevende når barn eller unge voksne dør før de skal. Den delen av jobben er tung, men det er heldigvis ikke så ofte. Jeg ventilerer ofte ved å ringe mamma i de tilfellene der jobben blir med meg «hjem».
Et trygt valg – og noen nyvinninger
Etter mange år på samme sted, i opp- og nedtur, føler Anette seg trygg på hvem de er for lokalsamfunnet.
– Vi kjenner folka her, og det er en stor fordel. Jeg tar ikke fraktgebyr om jeg kan rusle ned to kvartal med en bukett noen har bestilt til noen vi kjenner. Sånt er viktig – relasjoner skaper trygghet.
Blomster og begravelse går hånd i hånd, og det er litt av konseptet bak bedriften. Det ene trenger det andre. Framover håper Anette likevel at de kan markere seg som litt annerledes og litt innovative.
– Vi introduserte en liten nyvinning for noen år siden, med Too Good To Go. Der legger vi inn blomster vi ikke har fått solgt, til redusert pris. Det gjør at flere får gleden av blomster, og vi kaster mindre. Det føles viktig og riktig i den tiden vi lever i. Framover håper vi å skape flere slike løsninger som holder oss aktuelle.
Ny hjemmeside og nettbutikk
En av de første store endringene blir relanseringen av hjemmesiden. Otta Blomster og Begravelse vil få to separate nettsider – én for begravelse og én for blomster – slik at det blir lettere å finne fram til akkurat det du trenger, enten du står midt i en sorgprosess eller skal sende en hilsen til noen du er glad i.
På blomster-siden kommer det også nettbutikk, der du enkelt kan handle og betale med Vipps. Da blir det like greit å bestille en bukett fra sofaen som å stikke innom butikken – og vi leverer fortsatt gjerne lokalt, uten fraktgebyr når vi kan rusle med den selv.
Et godt klima på jobb
Med en god dose galgenhumor er det fristende å si at Anette er opptatt av å gi alle lik behandling – men aller mest er hun opptatt av at de skal ha det bra på jobb.
– Vi er en god duo her, og det må vi være for å skape en god arbeidsplass og et godt klima i en bedrift som ser både dødsfall og blomstring, sier hun.